מתקני האכלה לציפורים


שלא כמו באזורים בהם יש שלג בחורף ולכן ציפורים לא יכולות למצוא מזון, כמו באירופה ובארה"ב, ציפורים בישראל בדרך-כלל יכולות למצוא מזון לאורך כל השנה ולכן חשוב לדעת מראש אילו מינים עשויים להגיע למתקן ההאכלה שלכם. בהתאם לכך, מתקני האכלה עובדים בצורה שונה באזורים שונים בעולם.

לציפורים שונות יש העדפות תזונה שונות. ציפורים מסויימות מעדיפות מתקני האכלה פתוחים עם מגש או מעמד שימשכו מגוון רחב של ציפורים, אולם כדי למקסם את האכלת הציפורים כדאי להשתמש במתקן האכלה יעודי לציפורים הקיימות אצלכם. לדוגמא, דרורים אוהבים זרעים כמו של תוכים/קוקטייל/פינקים, יונים/צוצלות גם כן אוהבות זרעים (מיקס ליונים), ציפור הבולבול אוהבת פירות (תפוחים) ועורבנים/ירגזים אוהבים בוטנים, שקדים ואגוזים. מתקני האכלה מסוימים יכולים להיות עונתיים, כמו אצל הצופיות המשתמשות במתקן האכלה עם מי סוכר, בדומה למתקן של יונק הדבש, בעיקר בעונות הסתיו והחורף, כשיש פחות פרחים פורחים.

*טיפ: מומלץ לרכוש מזון מחברות המוכרות לחקלאים חבילות גדולות ולא מחנויות לחיות מחמד, המוכרות חבילות קטנות יותר במחיר הרבה יותר גבוה.

כמה נקודות חשובות:

לא להאכיל ציפורים פולשות: מאינות או דררות!

היזהרו מחתולים!! הם טורפים ציפורים

ציפורים הן חיות בר ולא חיות מחמד. הימנעו מלהטריד אותן. האכילו רק ציפורים הנמצאות בגינה שלכם ולא ליד שמורות טבע.

ציפורים לא תבקרנה במתקן האכלה הנמצא במקום לא בטוח. מקמו את מתקן האכלת הציפורים סמוך למחסה מתאים כמו עצים, ערמות סבך או שיחים, כדי לאפשר לציפורים מפלט מהיר ובטוח בכל פעם שטורף נמצא בסביבה.

אין להשתמש בלחם או אורז: לחם יכול להיות מורכב מדגנים אולם מוצרי לחם מעובדים, כמו קרקרים, עוגיות, סופגניות, דגני-בוקר וכל סוגי המאפים, הם מזון לא בריא לציפורים ("ג'אנק-פוד").

אחסנו את הזרעים היטב

הקפידו לנקות היטב את מתקן ההאכלה

כימיקלים: היזהרו אם אתם משתמשים בכימיקלים, כמו חומרי הדברה, באזורים מסויימים בחצר, הקפידו למקם את מתקן האכלת הציפורים במקום מרוחק, כדי שהזרעים או כל מזון שהנחתם לא יזדהם.

אל תתנו למתקן ההאכלה להתרוקן

סבלנות: זכרו כי הגעת הציפורים לעיתים לא תתרחש מיד ולעיתים נדרש לציפורים זמן להסתגל.

מים, מים, מים!

ציפורים צריכות מקום לשתות, במיוחד בחודשי האביב והקיץ. הכי טוב זה להניח צלחת גדולה ורדודה, כמו זו המשמשת כבסיס לעציצים. מלאו את מלוא הצלחת במים והניחו סלע במרכזה כדי לאפשר לציפורים לעמוד בסמוך. במהלך החודשים החמים, הציפורים אף תשתמשנה בצלחת המים לרחצה, מאחר ואין שלוליות. הקפידו להחליף את המים בתדירות גבוהה ולנקות את הצלחת.